Thursday, March 8, 2007

Bunga Telur Penyeri Pelamin

Selain daripada bunga telur, kini ramai yang beralih kepada bekas potpuri serta bekas sabun berhias sebagai ganti. Namun begitu, peranan bunga telur sebagai penyeri pelamin dan buah tangan tetamu kala merenjis pengantin di pelamin masih dikekalkan.Panduan untuk memilih atau membuat buah tangan untuk tetamu:
Cuba bunga telur yang diperbuat daripada satin. Selain daripada tahan lama dan cantik untuk disimpan sebagai kenangan, ia menonjolkan ciri-ciri kemewahan. Lebih menarik berbanding dengan yang diperbuat daripada straw atau plastik.
Hiaskan setiap tangkai bunga telur dengan reben kain satin juga. Jangan campur adukkan dengan reben plastik.
Pastikan kain dan reben mempunyai warna senada. Warna emas atau perak tidak ditelan zaman dan akan sentiasa kelihatan menarik.
Paling penting pastikan warna asas bunga telur sama dengan konsep keseluruhan perkahwinan anda.
Pastikan dulang bunga pahar untuk menyangkut bunga telur telah ditempah awal. Seelok-eloknya daripada warna tembaga, emas atau perak.
Seelok-eloknya siapkan sarung bunga telur dua bulan sebelum tarikh perkahwinan.
Tempahlah bahan-bahan untuk membuat sarung bunga telur daripada seorang pereka atau penjual sahaja untuk mendapat harga yang lebih murah. Jika anda mempunyai kenalan di dalam industri ini, cubalah dapatkan harga pemborong.
Bagi mengilatkan telur untuk bunga pahar, masukkan sesudu cuka ke dalam periuk merebus telur. Masak telur sehari sebelum hari persandingan atau majlis untuk mengelakkan telur menjadi busuk

No comments: