Thursday, March 8, 2007

Bilik Tidur Pengantin

Tumpuan Sepanjang Zaman, Bilir tidur memang sentiasa menjadi perhatian. Walaupun tetamu tidak masuk, pasti ada yang menyelak langsir untuk mencuri lihat. Atas dasar inilah, walau apa jua bangsa, bilik pengantin akan dihias mengikut kemampuan masing-masing.Panduan menyiapkan bilik pengantin
Dahulu ramai yang gemar mengalas katil dengan cadar yang diperbuat daripada kain satin atau renda. Apa kata kali ini, mencuba kain cita pula. Selain daripada selesa dan tidak memanaskan, ia tahan lama dan lebih menjimatkan.
Cadar hendaklah dipilih daripada warna putih atau 'pastel' seperti warna kuning, coklat muda atau polos. Jauhi yang bercorak besar kerana ia boleh menyebabkan bilik nampak kecil dan sempit.
Elakkan daripada meletakkan hantaran di atas katil bertilam spring kerana ia boleh menyebabkan dulang hantaran tidak stabil dan jatuh ke lantai. Sediakan satu ruang bersebelahan katil untuk mempamerkan barang hantaran. Tambah menarik jika ada permaidani yang mengalas ruang tersebut.
Jauhi jambangan bunga yang besar. Lebih baik memilih jambangan bunga segar yang bersaiz kecil tetapi banyak jumlahnya supaya boleh diletakkan di tepi kiri kanan katil. Lebih manis gayanya.
Hias bilik dengan lilin beraroma dan berwarna. Selain daripada cantik dan wangi, ia juga berupaya memberi suasana romatik kepada bilik pengantin.
Bagi yang mampu, pilihlah permaidani dinding untuk meng hias dinding kerana ia berupaya menonjolkan ciri-ciri mewah. Kalau tidak, memadailah jika bilik pengantin itu dicat mengikut warna serta konsep keseluruhan perkahwinan anda.
Hiaslah meja solek dengan botol haruman comel, kaki lilin, kotak cincin, bekas tisu serta bekas potpuri. Lebih anggun jika kesemuanya terdiri daripada satu set.
Taburkan cebisan bunga mawar ke dalam bekas air bertakung untuk menambah suasana romantik di bilik pengantin anda.

No comments: